قبل از اینکه به ویژگی‌های یک لوگو موفق بپردازم، می‌خواهم روشن کنم که طراحی لوگوی موفق هرگز به‌طور خودکار باعث موفقیت یک کسب‌وکار نمی‌شود. در اصل "لوگو" معنای خود را از کیفیت می‌گیرد و باید برند شما هدفی برای ارائه داشته باشد تا با استفاده از آن هدف لوگویی طراحی شود، نه برعکس!

در اصل وقتی که یک طرح به عنوان لوگو یا علامت تجاری استفاده شود، صرفاً یک طرح است که به مرور زمان با تبلیغات و معرفی آن تبدیل به یک برند می‌شود و آن زمان معنای آن قابل مشاهده می‌شود.
پشتیبانی واتساپ | با لوگو

به همین دلیل است که بسیاری از طراحان گرافیک لوگوی نایک و اپل را دوست دارند. کسب‌وکار‌هایی که آن‌ها نمایندگی می‌کنند بسیار موفق هستند و هر چیزی که با آن برند‌ها مرتبط است در لوگو تجسم می‌یابد. تنها با نگاه کردن به لوگوی شرکت، حتی گاهی به صورت ناخودآگاه، هر چیزی را که یک برند نشان می‌دهد، خواهید دید و احساس خواهید کرد.

لوگوی نایکی | با لوگو


یا برای مثال با نگاه به لوگوی نازی‌ها احساسات منفی مانند ترس و وحشت نمایان می‌شود. این به این معنی نیست که لوگوی بدی دارد اتفاقاً این لوگویی است که تمام ویژگی‌های یک لوگوی موفق را دارد، اما به دلیل پیشینه آن این حس را در ما القا می‌کند.

لوگوی نازی | با لوگو



نقش لوگو چیست؟


نکته دیگر، قبل از پرداختن به ۸ ویژگی یک لوگوی موفق، این است که من همچنین می‌خواهم به نقش یک لوگو بپردازم، زیرا احساس می‌کنم درک این موضوع مهم است.

در واقع هدف اصلی لوگو نشان دادن مفهوم یک برند است این بدان معناست که یک طراح ممکن است در استفاده از ویژگی‌هایی که در این وبلاگ صحبت می‌کنیم شکست بخورد، اما اگر لوگو به طور مداوم توسط شرکت استفاده شود و روی آن تبلیغات انجام شود، مردم بلافاصله با نگاه به لوگو می‌توانند برند را شناسایی کنند.

به غیر از قابل شناسایی بودن لوگو، هیچ قانونی در طراحی لوگو وجود ندارد. این تنها چیزی است که اهمیت دارد. تعداد قابل توجهی از طرح‌های لوگو وجود دارد که برای چندین دهه وجود داشته است و هنوز آن شرکت تغیری در لوگوی خود ایجاد نداده است زیرا که طی این سال‌ها کار خودش را درست انجام داده است.

برای مثال لوگوی بنز از ۵۰ سال پیش ظاهر خوبی داشته، هنوز هم ظاهر خوبی دارد و احتمالاً در ۵۰ سال آینده نیز به همان اندازه مؤثر خواهند بود. این نشان دهنده معنی وقعی این جمله است که "کیفیت بی‌انتهاست".

لوگوی بنز | با لوگو

بنابراین ویژگی‌هایی که امروز در مورد آن‌ها صحبت خواهم کرد، می‌توانند به عنوان راهنما استفاده شوند، اما به دلایلی که توضیح خواهم داد، این‌ها اصولی هستند که من شخصاً از آن‌ها پیروی می‌کنم تا به مشتریانم راه حلی ارائه دهم که معتقدم در مدت زمان طولانی برای آن‌ها جواب خواهد داد. ۸ ویژگی طراحی لوگو موفق عبارتند از:


۱- سادگی


چرا یک لوگو باید ساده باشد؟  اگر بخواهید به آرم‌های ۱۰۰ شرکت برتر موفق دنیا نگاه کنید، خواهید دید که همه آن‌ها ساده هستند و بیشتر آن‌ها فقط از یک یا دو رنگ و همچنین اشکال و فرم‌های ساده استفاده می‌کنند.

همچنین، اگر به مقایسه قبل و بعد شرکت‌هایی که در طول سال‌ها لوگوی برند خود را دوباره طراحی کرده‌اند نگاه کنید، خواهید دید که در هر طراحی مجدد، لوگو کاملاً ساده‌تر و قابل فهم‌تر شده‌اند.

تنها بر اساس این نکته، می‌توان به جرات گفت که یک استدلال تجاری بسیار قوی برای ساده بودن لوگو وجود دارد و هرچه یک لوگو ساده‌تر باشد ماندگاری آن در ذهن بیشتر است.

اما به عنوان طراح، بیایید سعی کنیم بهتر درک کنیم که چرا سادگی لوگو مهم است، در اصل طراحی پیچیده، پر سر و صدا یا مبهم دارای مکانیزم خود تخریبی است. این فقط شناسایی را دشوارتر و "پیام" را مبهم‌تر می‌کند.

از آنجایی که شناسایی کارکرد اصلی یک لوگو است، پس باید این موضوع را جدی بگیریم. لوگویی که ساده است، به شما امکان می‌دهد به سرعت آن را به خاطر بسپارید و با دیدن دوباره آن را شناسایی کنید در صورتی که لوگوی شلوغ شناسایی را دشوارتر می‌کند.

من معتقدم که "ساده" به این معنی است که لوگو فقط شامل موارد مورد نیاز است، و من استدلال می‌کنم که برای انجام این کار، یک لوگو فقط باید حاوی یک‌ایده باشد.

بله، می‌توان آن را بیشتر ساده کرد، اما نشان می‌دهد که حداقل همیشه مناسب نیست، و خود لوگو حاوی یک‌ایده نسبتاً ساده است.


۲- متفاوت بودن


متفاوت بودن یک لوگو یعنی شناسایی یک برند از برند‌های دیگر، با جستجویی ساده در گوگل متوجه می‌شوید که بیش از ۱.۵ میلیون برند مهم در جهان وجود دارد که عدد دیوانه‌کننده‌ای است.

برندسازی تنها چیزی است که به ما کمک می‌کند تا خود را از دیگران جدا کنیم و لوگو بخش کلیدی آن است.

برای جداسازی و شناسایی یک شرکت از شرکت دیگر، طراحی باید متمایز باشد. باید فوراً قابل تشخیص باشد و در نگاه اول که دیده می‌شود شبیه هیچ چیز دیگری نباشد.

این بدان معناست که به عنوان طراح، باید چشم انداز رقابتی که شرکت با آن مقایسه می‌شود را درک کنیم. به همین دلیل تحقیق و برسی لوگو‌های رقیب بسیار مهم است.

بدترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که ناخواسته هویتی طراحی کنید که با یک برند رقیب دیگر مشابه باشد.

انجام این کار باعث می‌شود که به نظر برسد که در تلاش هستید تا از موفقیت یک برند معتبر بهره ببرید، برای مثال هر زمان که یک قوطی نوشابه قرمز می‌بینم، آن کوکاکولا نیست! در اصل یک شرکت باید دارای هویت برند خود باشد اگر بخواهد در بازار خود موفق شود.

برای اینکه شرکت یا محصول شما بیشترین شانس موفقیت را داشته باشد، لوگو و هویت باید به اندازه کافی با رقبای خود متفاوت باشد تا مردم به سرعت آن را تشخیص دهند و به خاطر بسپارند. به همین دلیل است که تمایز بسیار مهم است.

وقتی در مورد تمایز صحبت می‌کنیم، مهم است که به یاد داشته باشید لوگو یک قطعه کوچک از هویت کلی برند است، بنابراین شما باید در مقایسه با یک رقیب به اندازه کافی منحصر به فرد باشید. مانند فرم لوگو، شکل لوگو، ترکیب رنگ‌های استفاده شده، سبک طراحی و فونت نوشته‌ها که بیشترین تأثیر را می‌گذارد.


۳- ارتباط


ما به تازگی درباره متفاوت بودن صحبت کرده‌ایم، اگرچه مهم است که متفاوت باشید، اما قرار نیست مخاطب را از خودتان دور کنید تا اینکه خیلی متفاوت به نظر برسید. شما باید مطمئن شوید که لوگویی که ایجاد می‌کنید به راحتی با افرادی که بازار هدف شما هستن ارتباط برقرار کند.

همه ما در یک دنیای بصری متولد شده‌ایم. در طول میلیون‌ها سال، انسان‌ها فرهنگ‌های پیچیده‌ای را توسعه داده‌اند. با گذشت زمان ما طیف گسترده‌ای از‌اشیاء را برای کمک به ارتباطات ایجاد کرده‌ایم. همانطور که در کودکی رشد می‌کنیم، یاد می‌گیریم که این چیز‌ها چیست. ما شروع به پیوند علامت‌های خاص با موقعیت‌های خاص، رنگ‌های متنوع با احساسات مختلف می‌کنیم و ما به طور جمعی این تداعی‌های بصری را ایجاد کرده‌ایم

برای درک بهتر منظور من، یک مثال واقعاً اساسی از این موضوع، رنگ است. بیشتر ما رنگ صورتی را برای دختران و آبی را برای پسران می‌دانیم. در واقعیت رنگ‌ها هیچ معنایی ندارند. هر معنایی آموخته می‌شود و به سادگی به همه ما از کودکی آموخته‌اند که رنگ‌های پسر و دختر متفاوت هستند.

تاریخ بر هر کاری که ما انجام می‌دهیم تأثیر گذاشته است. برای مثال فونت‌ها اشکالی هستند که ما به عنوان یک روش ارتباطی برای تأثیر نوشته‌هایمان استفاده می‌کنیم. برای مثال سازمان‌ها و شرکت‌های رسمی معمولاً از فونت‌های ساده و شکسته استفاده می‌کندد و فونت‌های گرد را برای لوگو‌های مرتبط به کودکان می‌دانیم

پاسخ همان مثال صورتی و آبی است... این تداعی‌ها از سنین جوانی به صورت خودآگاه و ناخودآگاه آموزش داده می‌شود. همه ما مجموعاً موافقیم که اشکال، رنگ‌ها و‌اشیاء خاصی در ارتباط با صنایع و مشاغل خاص استفاده می‌شوند.

اگر شما یک بانک هستید، زیبایی‌شناسی خاصی وجود دارد که مردم انتظار دیدن آن را دارند و آن احساس تثبیت و قابل اعتماد بودن است. دوری بیش از حد از این انتظار احتمالاً باعث از دست دادن اعتماد می‌شود و از دست دادن اعتماد یعنی از دست دادن فرصت‌های موفقیت!

به‌عنوان یک طراح، باید بدانید که این زیبایی‌شناسی برای کسب و کاری که در آن کار می‌کنید چیست. این همان چیزی است که می‌توانید از تجربیات شخصی خود و یا اطرافیانتان استفاده کنید، همچنین می‌توانید در مورد لوگو‌های مشابه نیز تحقیق کنید تا ارتباط بهتری ایجاد کنید.


۴- خاطره‌انگیز بودن


ویژگی بعدی که می‌خواهم درباره آن صحبت کنم، خاطره‌انگیز بودن است، به این معنی که شما باید چیزی را طراحی کنید که مردم آن را به خاطر بسپارند. برخی از نکاتی که قبلاً صحبت کردیم به شما کمک می‌کند تا یک لوگوی به یاد ماندنی طراحی کنید، اما فکر می‌کنم ارزش دارد که یک بار دیگر آن‌ها را مطرح کنیم.

نکته اول، افراد اشکال ساده را سریعتر به خاطر می‌آورند. بنابراین باز هم این یک دلیل کلیدی است که چرا یک لوگو باید ساده باشد و همان طور که در مورد آن بحث کردیم فقط شامل یک‌ایده باشد.

نکته دوم، اگر لوگو متمایز باشد، به خاطره‌انگیز بودن نیز کمک می‌کند. درک چشم انداز رقابتی به شما این امکان را می‌دهد که لوگویی ایجاد کنید که نه تنها از رقبا متمایز باشد، بلکه به یادگار بماند.

اما وقتی صحبت از خاطره‌انگیز بودن به میان می‌آید، رنگ نقشی حیاتی در شناسایی هویت شما دارد. رنگ همچنین احساس کلی هر لوگو را نیز تغییر می‌دهد و این قدرت واقعی رنگ را در طراحی لوگو نشان می‌دهد.

در اصل رنگ‌ها اولین چیزی هستند که در یک لوگو متوجه می‌شوید، چیزی که سریع‌تر به مغز ما می‌رسد رنگ است و سپس شکل، نماد‌ها یا تایپوگرافی یک لوگو را می‌خوانید، این نشان دهنده اهمیت انتخاب رنگ است.


۵- مقیاس‌پذیری


یکی دیگر از ویژگی‌های مهم یک لوگوی موفق مقیاس‌پذیری است، و من احساس می‌کنم این یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها است.

ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که لوگویی که ایجاد می‌کنید در قسمت‌های مختلف مانند رسانه‌های اجتماعی، ویدیو، عکس و... بسیار زیاد دیده می‌شود و یا در روی بیلبورد، ویترین فروشگاه‌ها یا ساختمان‌ها نیز دیده می‌شود. بنابراین طراحی لوگویی که ایجاد می‌کنید باید به همان اندازه‌ای که در ۸ میلی‌متر مؤثر است، همانقدر در ۸ متر تأثیرگذار باشد.

لوگو‌هایی که به خوبی مقیاس می‌شوند، آن‌هایی هستند که ساده هستند، که مشخصه‌ای است که قبلاً در مورد آن بحث کرده‌ایم.

بنابراین هنگامی که در حال طراحی لوگوی خود هستید، برای اطمینان از اینکه لوگوی شما در اندازه‌های کوچکتر خوانا است، بزرگنمایی و کوچکنمایی کنید. همچنین یک تمرین خوب این است که لوگوی خود را بر روی سایز‌های مختلف کاغذ چاپ کنید، تا مطمئن شوید که در ابعاد مختلف نیز به طور مؤثر کار می‌کند، و همچنین از دور و نزدیک خوانا و قابل تشخیص باشد.

برای درک بهتر این موضوع می‌توان به لوگوی گوگل اشاره کرد، لوگوی گوگل در اپتدا یک تایپوگرافی چند رنگ از نوشته Google بوده و هست، اما در همه‌ی سایز‌ها و ابعاد قابله استفاده نیست مخصوصاً برای فیو آیکون‌هایی ابعاد مربع دارند متن کامل Google نه جا می‌شود و نه قابل خواندن هست. به همین دلیل، به جای استفاده از متن کامل، از حرف G که شامل رنگ‌های مختلف از علامت کلمه اصلی است، استفاده می‌شود و نقش لوگوی گوگل را ایفا می‌کند.

لوگوی گوگل | با لوگو

رنگ هم در مورد مقیاس‌پذیری یک لوگو بسار قابل توجه است، هر لوگویی ممکن است از یک رنگ یا ۲ رنگ مشخص طراحی شده باشد، اما برای قابل استفاده بودن در همه جا باید حتماً دو نسخه سفید و مشکی ساده نیز از لوگو طراحی کنید
نکته مهمی که در مورد نسخه‌های سفید یا مشکی تک رنگ باید به خاطر داشت این است که خود طرح ممکن است نیاز به اصلاح داشته باشد تا طرح همچنان به طور مؤثر کار کند و درست به نظر برسد.


۶- خوانا بودن نام لوگو


آیا شما می‌توانید نام شرکت را بخوانید؟ اگر شما یا هر کس دیگری با نگاه کردن به لوگو نمی‌توانید به وضوح بفهمید که نام شرکت چیست، پس لوگو مشکل جدی دارد.

بسیار رایج است که من طرح‌هایی را می‌بینم که در آن حروف به حدی پیچ و خم داده شده است که دیگر خوانده نمی‌شود. این چیزی است که باید از آن اجتناب کرد. همین امر برای هر کلمه‌ای در لوگو صدق می‌کند

اگر چیزی طراحی کرده‌اید، و مطمئن نیستید که به وضوح خوانا باشد، ارزش دارد از دیگران بپرسید که آیا می‌توانند آن را بخوانند یا خیر. اگر شکی وجود دارد، طراحی خود را مطابق با آن اصلاح کنید. اگر مشتریان نتوانند نام شرکت را بخوانند، ممکن است یک اشتباه پرهزینه برای مشتری شما رقم بخورد!


۷- کیفیت اجرا


یک لوگوی موفق لوگوی است که به خوبی اجرا شده باشد. من اغلب لوگو‌هایی را می‌بینم که‌ایده عالی و پتانسیل بسیار بالایی دارند، اما نحوه چیدمان آن‌ها به درستی انجام نشده است. چیزی که باعث می‌شود طراحی غیرحرفه‌ای به نظر برسد.

این می‌تواند شامل مواردی مانند شلوغی بیش از حد طراحی باشد، به این معنی که هنوز به حداقل خود ساده نشده است.

موضوع دیگر ممکن است انتخاب رنگ غیر استاندارد یا استفاده از رنگ‌های زیاد در طراحی باشد.

اما رایج‌ترین چیزی که من می‌بینم، منحنی‌ها و اشکال ناقص یا فاصله‌های ناسازگار است. برخی از طراحان به طور کامل یک طرح را از ابتدا با استفاده از دایره‌ها، خطوط و اشکال، طراحی می‌کنند تا لوگوی بی‌نقصی خلق کنند. همین ویژگی است که معمولاً یک طراحی مناسب را به لوگویی بی‌عیب و نقص تبدیل می‌کند.


در مورد طراحی لوگو سوالی دارید؟

آیا نیاز به یک لوگوی حرفه ای دارید که برای کسب و کار شما طراحی شده باشد؟

پشتیبانی واتساپ | با لوگو

طراحی اختصاصی لوگو + هزینه مناسب = با لوگو

شما میتوانید با کلیک روی این قسمت فرم مخصوص را پر کرده و همکاری حرفه‌ای ما و شما از همین لحظه آغاز شود.